Facebook-app: Doctor Who? Doctor You!

Daleks

‘Exterminate!’ Dacht je bij die uitroep gelijk aan Daleks? Dan is de nieuwe Facebook-app van de BBC vast iets voor jou. Om te vieren dat Doctor Who vijftig jaar bestaat, geeft de Britse omroep fans namelijk de mogelijkheid zelf te schitteren in de openingscredits van de serie met de beste theme-song aller tijden.

In Nederland mag Doctor Who dan misschien niet zoveel bekendheid genieten, maar aan de andere kant van de Noordzee is de scifi-serie verankerd in de cultuur. Wekelijks schakelen 8 miljoen kijkers in voor de nieuwste aflevering, en dat is exclusief de kijkers in onder andere Amerika, waar de serie ook wordt uitgezonden.

Icoon

Sinds de BBC in 1963 de eerste aflevering uitzond, groeide de door de tijd en ruimte reizende Doctor uit tot een icoon met een eigen stripboekenreeks, radioshow, bioscoopfilm en speelgoedlijn.

Doctor Who drukte zelfs zijn stempel op de taal. De uitdrukking ‘hiding behind the sofa’ verwijst naar kinderen die achter het meubilair verstopten als de Daleks in beeld verschenen. En de expressie ‘it’s bigger on the inside,’ over de tijdmachine van de Doctor, is zo bekend dat iedere Brit weet wat je bedoelt als je zegt dat een vanaf de buitenkant gezien klein huisje net de Tardis is.

Politie

Maar de leukste anekdote over de Tardis, zoals de tijdmachine dus heet, is die waarin de BBC het voor elkaar kreeg het beeldrecht op politiehokjes van de politie af te pakken.

De Tardis ziet er van buiten namelijk als een police box, en toen de politie vergat haar copyrights op de blauwe telefooncellen te verlengen, eigende de BBC die zich toe. Mensen associëren politiehokjes tegenwoordig immers meer met Doctor Who dan met de politie, zo redeneerde de omroep, en kreeg daarin uiteindelijk gelijk van de rechter.

Jubileum

Dit jaar is het vijftig jaar geleden dat de BBC de allereerste aflevering van Doctor Who uitzond. Om dat te vieren ontwikkelde het tv- en radiostation een app waarmee je in een promo voor de jublileumaflevering zelf kunt optreden als de twaalfde reïncarnatie van de Doctor. Of nou ja, optreden… Je foto en naam komen even in beeld.

Desalniettemin een leuk idee. Om je eigen Doctor Who-promo te maken moet je eerst wel even de Doctor Who-pagina op Facebook liken, je naam invullen en je foto uploaden.

Afbeelding: Johnson Cameraface

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *