Vier slechte online gewoontes om af te leren in 2013

Strafregels schrijven

Internet is het mooiste medium dat er is. De grootste kracht is waarschijnlijk dat iedereen er aan kan bijdragen. Daar ligt hem trouwens ook gelijk zijn grootste zwakte, want mensen zijn alles behalve perfect.

Gelukkig staat het nieuwe jaar voor de deur, een uitgelezen moment voor goede voornemens en het internet een beter medium te maken. Vier slechte online gewoontes om in 2013 af te leren:

4. De socialmediadeskundige uithangen

‘Zeg, jullie moeten echt eens wat met social media hoor.’ Ja hoor, daar is de socialmediadeskundige. Te herkennen aan zijn iPhone en Instagram-account. Post op Twitter links naar artikelen die hij niet gelezen heeft. Denkt niet in conversie of traffic maar in likes en followers. Vermeldt ‘social media’ in zijn Twitter-bio. Is pas sinds 2003 actief op internet maar valt zelden door de mand omdat hij mensen adviseert die nog korter online te vinden zijn. Ziet social media niet als middel, maar als doel.

Deze zogenaamde deskundigen hebben altijd de mond vol over hoe belangrijk social media zijn voor het voeren van de dialoog met de doelgroep. Ondertussen kunnen ze niets anders dan diezelfde doelgroep irriteren door like/retweet/share-en win-acties op te zetten. Of nog erger: de tag-en-win-acties. Het zijn eigenlijk gewoon ‘2.0’-versies van spamboeren, met als enige verschil de naam die ze hun botnets geven: brand ambassadors.

Een like-en-win-actie

3. De klikspaan-retweet

De afgelopen tijd kwam hij steeds vaker voorbij: de klikspaan-retweet. Dat is wanneer iemand iets doms of kwetsends roept, en dat door anderen wordt geretweet om te laten zien dat ze met stomheid zijn geslagen. Dit werkt alleen als de originele tweeter iets post dat zo belachelijk of schokkend is, dat het in een keer duidelijk is dat de retweeter het er niet mee eens is:

Klikspaan-retweets

Maar met stomheid geslagen zijn doe je in stilte. Op de retweetknop drukken is de Twitter-variant van naar de schoolmeester rennen en zeggen: ‘Oh! Weet je wat hij net zei?’

2. Praten in babytaal

‘Doe eens lachen naar papa! Ja! Boudewijn lachen naar papawappa!’ Geen effectievere manier om anderen het bloed onder de nagels vandaan te halen dan in de kassarij over de kinderwagen te leunen en als een volstrekte debiel tegen je kroost te praten.

Nog erger wordt het als volwassenen tegen elkaar beginnen. Een verliefd stel in een restaurant bijvoorbeeld. ‘Wil poepiewoepie een wapje van mijn ijsjewijsje?’ Of op internet, waar babytaal de lingua franca lijkt te zijn:

Een reaguurder die babytaal praat

1. Gezeik op Justin Bieber (van mensen die daar veel te oud voor zijn)

Jaja, we weten het wel. Justin Bieber is een irritant zangertje dat muziek maakt voor tienermeisjes. Maar de enige reden dat 80 procent van de internetbevolking dat weet, is omdat het online zo bon ton is om op hem af te geven.

Als we niet elke dag op Twitter, Facebook of een andere website iemand zagen zeuren op de zanger waren we al lang vergeten wie hij was. Of hadden we misschien zelfs nooit van hem gehoord.

Justin Bieber

Want wie van de mensen, die de afgelopen vijf jaar niet met My Little Pony speelden, heeft er nou daadwerkelijk ooit naar een nummer van Bieber geluisterd? Is het leeuwendeel van de zeikerds niet gewoon veel te oud zich druk te maken over de leefwereld van 15-jarige meisjes?

Ken je dat vieze oude mannetje dat in z’n eentje naar de disco gaat en daar Breezers uitdeelt aan tienermeisjes? Dat ben jij als je je als 25-plusser druk maakt om Justin Bieber.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *