Maling aan journalistieke normen: wat pyromaan en superheld bindt

Spiderman

Het heeft natuurlijk iets droevigs. Brandjes stichten, in Assen of all places, om je foto’s op ambulancejagersite 112Drenthe geplaatst te krijgen. Een amateur-fotograaf deed het en werd gepakt. Maar volgens een blogger van Discover Magazine bevindt hij zich in goed, zij het fictief, gezelschap: Spiderman en Superman zouden dezelfde journalistieke ethische regels overtreden.

Blogger Ed Yong neemt het de twee helden namelijk kwalijk dat zij misbruik maken van hun superkrachten door er een journalistiek slaatje uit te slaan. Clark Kent omdat hij schrijft over de avonturen van zijn alter-ego Superman, en Peter Parker omdat hij foto’s van zijn knokpartijen als Spiderman verkoopt.

Journalistieke principes

In essentie is dat, vanuit de journalistieke ethiek bezien, niet veel anders dan de brandstichter uit Drenthe deed. Zowel de pyromaan als de twee superhelden verzuimen te melden dat ze eigenlijk over hun eigen daden berichten.

Wie kwaad wil, zou Superman en Spiderman er zelfs van kunnen beschuldigen publieke optredens te maken om hun baantje bij de krant veilig te stellen. Net zoals de Drentse pyromaan met z’n aansteker in de weer ging om foto’s te kunnen plaatsen. En dat druist uiteraard in tegen alle journalistieke principes.



‘Vrouwmens, bemoei je er niet mee. Superman is een primeur voor de Dalfsen Post aan het scoren!’

Schade beperken

Overigens zijn er niet alleen maar paralellen tussen de superhelden en de brandstichter te bedenken. Die laatste bracht anderen bewust schade toe om zijn foto’s geplaatst te krijgen, Spiderman en Superman zijn er natuurlijk juist op uit om mensen te helpen.

Maar het grootste verschil zit hem waarschijnlijk in de manier waarop de betrokken media de schade proberen te beperken als het nieuws over hun journalisten uitkomt.

112Drenthe doet dat met een reactie (mirror) die vrij valt te vertalen als: ‘We rommelen ook maar wat aan, anders ligt die site hier maar te verschimmelen. En pssst! Nu we toch je aandacht hebben, domeinnaampie kopen?’

De Daily Bugle en de Daily Planet zouden dat toch wat professioneler aanpakken. Maar goed, zo’n reactie van 112Drenthe is ook stranger than fiction. Zelfs voor in een wereld met vliegende superhelden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *