Wat radio kan leren van internet

Wat radio kan leren van internet

Je merkt er tijdens het luisteren niet zoveel van, maar via rds (radio data systeem) zenden radiostations digitale informatie over fm naar je toestel. Handig als je in de auto zit. Zo kun je van Groningen naar Maastricht rijden en naar je favoriete zender blijven luisteren zonder steeds de frequentie aan te passen.

Rds zou ook gebruikt kunnen worden om de vindbaarheid van radiostations te verhogen, maar dat gebeurt maar zelden. Wat dat betreft kan radio nog veel leren van internet.

Een beetje internetredacteur stopt trefwoorden in zijn teksten waarop hij gevonden wil worden in Google. Maakt meta descriptions voor zijn pagina’s, zodat een gebruiker van een zoeksite snel ziet met wat voor content hij te maken heeft. Of dat het op bijvoorbeeld Facebook na het delen van een link in een keer duidelijk is waar de pagina over gaat.

Alles om de internetter zo makkelijk mogelijk de juiste informatie te laten vinden.

Zoeken
Hoe anders is dat bij radio. In de auto kan het zoeken naar een station wel even duren, zeker als je de juiste frequentie niet weet. Zo wilde ik van het weekend afstemmen op Radio Veronica vanwege de album top-1000. Makkelijker gezegd dan gedaan. Eerst moest ik scrollen door een hele hoop schermen als deze:


Even eerlijk nu: wie dacht nog meer dat hm 132.6 een soort frequentie was in plaats van een hectopaalnummer?
Even eerlijk nu: wie dacht nog meer dat hm 132.6 een soort frequentie was in plaats van een hectopaalnummer?

En dan de juiste zender zien te vinden. Het probleem? Ik kon nergens de naam Veronica vinden. Bij tv-stations zie je nog een logo bovenin beeld staan, op internet kun je naar de url kijken en de tekst scannen. Met radio zijn die visuele mogelijkheden er niet.

Nou ja, die zijn er wel, maar worden vaak niet handig gebruikt.

Flitsermeldingen en hectometerpaaltjes
Radiostations kunnen die informatie geven via hun rds. Maar in plaats van dit systeem zo in te zetten dat luisteraars het station in een keer kunnen vinden door bijvoorbeeld alleen de tekst Radio Veronica mee te zenden, gebruiken de meeste zenders het om ook flitsermeldingen en dergelijke te versturen.

Omdat al die tekst niet op een regel past, moet je als luisteraar een eeuwigheid door hectometerpaaltjes en 0900-nummers zoeken tot je de juiste zender vindt. Of beter gezegd: tot je het opgeeft en maar weer overschakelt op cd of sd-kaart.

In een meta description kun je misschien meer tekst in een keer zichtbaar maken dan via rds, maar verder zouden radiostations er goed aan doen het systeem met een soortgelijke reden in te zetten. Niet om de al ingeschakelde luisteraar van informatie te verschaffen die je ook kunt omroepen, maar om makkelijker gevonden te worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *