Reclame-tattoo? Lekker origineel…

Golden Palace

Je moet het er maar voor over hebben: Uwe Tröschel uit Duitsland is van plan zijn hoofd vol te tatoeëren met reclame om zo een ton binnen te slepen voor een hondenasiel. Blijkbaar nog opmerkelijk genoeg om de (internationale) pers te halen, maar origineel is het al lang niet meer. Veel kans van slagen heeft hij dan ook niet.

In 2005 lanceerde Alex Tew, een Engelse student, The Million Dollar Homepage om zijn studie te kunnen bekostigen. Het idee achter de website was even simpel als nieuw: adverteerders konden voor een dollar per pixel bannerruimte op zijn site inkopen. Een geniale vondst, zo bleek al gauw. Binnen no time had Tew alle miljoen beschikbare pixels verkocht en was het Verenigd Koninkrijk een miljonair rijker.

Na-apers

De Britse student had hiermee, een half decennium na het barsten van de eerste internetzeepbel, maar mooi even bewezen dat je online nog steeds veel geld kon verdienen. De media-aandacht die Tew had geholpen bij het verkopen van zijn advertentieruimte, bracht dan ook veel na-apers op de been.

Van Million Dollar Webpage tot Million Pixel Page, in de zoektocht naar makkelijk geld werden overal kopieën uit de grond gestampt. Maar niemand kon het succes van Tew evenaren. Waar het idee van zijn site nog nieuw was geweest, waren die van zijn copycats niet meer dan een slap aftreksel. En daar wilde geen adverteerder zich mee associëren.

GoldenPalace.com

Terug naar Tröschel. Zijn idee om zijn gezicht onder te laten tatoeëren is namelijk net zo origineel als dat van bovengenoemde copycats. Zij het dat hij het heeft gejat van een veel minder succesvol project.

In hetzelfde jaar dat Tew zijn site oprichtte, besloot de Amerikaanse Karolyne Smith voor 10.000 dollar GoldenPalace.com op haar voorhoofd te laten tatoeëren. En net als bij The Million Dollar Homepage probeerden velen het ‘succes’ van Smith te kopiëren.

Daarbij vingen zij overigens nog meer bot dan de na-apers van Tew. Want niet alleen was het niet meer origineel, op die ene schimmige goktent na, vonden – niet geheel verrassend – maar weinig bedrijven het een goed plan iemands gezicht voor het leven te verminken.

Als hij snel een ton bij elkaar wil sprokkelen, kan Tröschel dus maar beter op zoek naar een ander, en vooral origineler, idee.

3 thoughts on “Reclame-tattoo? Lekker origineel…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *