Tien tips om je persbericht wél gepubliceerd te krijgen

Word net zo succesvol als Dewey!

Vraag je jezelf weleens af waarom geen enkel medium ooit iets met je persbericht doet? En waarom je concurrent het wel voor elkaar krijgt met zijn nieuws in de media te komen? Koopt hij die journalisten om ofzo? Perst hij ze af? Heeft hij met al die redacteuren op school gezeten?

Misschien, laten we niets uitsluiten. Maar de meest logische verklaring is meestal de juiste, zo luidt een oude wijsheid. In dit geval betekent dit dat je persbericht waarschijnlijk niet deugt.

Redacteuren krijgen er op een dag honderden binnen. Ze hebben dus geen tijd om deze allemaal aandachtig door te lezen, laat staan te gebruiken voor publicatie. De beslissing om wel of niet iets te doen met een bericht is vaak binnen seconden gemaakt.

Wil je dat jouw persbericht door deze strenge selectie komt? Houd je dan aan deze tien regels.

Tip 1: Zorg dat je nieuws hebt

Nieuws
Het lijkt nu misschien alsof ik met een stormram op een open deur sta in te beuken. Maar als ik voor elk persbericht dat ik kreeg waar nul nieuws instond een euro had gekregen, dan schreef ik deze blogpost vanaf een tropisch eiland. En was hij bovendien gegaan over de bereiding van een perfecte caipirinha.

Dat een schoenenfabrikant voetmode maakt is niet nieuwswaardig. Verstuur dus geen bericht waarin je alleen maar vertelt wat jouw bedrijf doet.

Kom met nieuws, en weet dit te onderbouwen. Je kunt bijvoorbeeld schrijven dat Nederlanders meer schoenen kopen dan een jaar geleden, mits je dit kunt staven aan de hand van nieuw onderzoek. Let wel: eigen onderzoek. Een redacteur zal je persbericht niet zo snel gebruiken als je met cijfers van het CBS op de proppen komt.

Tip 2: Stuur je persbericht naar de goede redactie

Stuur je persbericht naar de juiste redacties
Blijven we aan de gang met die tips die iedereen wel kan bedenken? Ik hoor het je denken, maar ook in dit geval had ik met de eerder genoemde euro-scam rijk genoeg kunnen worden om Nina Brink wekelijks m’n huis te laten schoonmaken.

Verzend je mail naar de juiste personen, heel simpel. Een persbericht over een braderie in Nijmegen is waardeloos voor de stadsredactie van een krant die zich op Haarlem richt.

Tip 3: Denk aan de toon van je mail

Denk aan je toon
“Gelieve dit persbericht ter publicatie over te nemen.” Als je kwaad bloed wilt zetten bij een redacteur moet je jouw mail precies zo beginnen. Voeg daar nog aan toe dat je “het bericht voor plaatsing ter goedkeuring wilt inzien” om er zeker van te zijn dat het rechtstreeks in de prullenbak belandt.

Over het algemeen geldt dat een redacteur jou een dienst bewijst door iets met je nieuws te doen, niet andersom. Bovendien is het bij persberichten niet gebruikelijk om inzage te vragen voor publicatie. Het gaat hier namelijk om informatie die je zelf zwart-op-wit hebt aangeleverd, niet om een interview waar jouw woorden misschien verkeerd geïnterpreteerd worden.

Tip 4: Verstuur je persbericht niet als bijlage

Verstuur je perbericht niet als bijlage
Een bijlage openen is geen big deal als je dat een paar keer per dag moet doen, maar je weet inmiddels dat een redacteur veel persberichten binnenkrijgt. En na vijftig keer bijgehechte bestanden openen wordt het vervelend, vooral als je de ene keer Word moet openen en de volgende keer weer een pdf-bestand probeert te lezen.

Maak het zo makkelijk mogelijk, plak de tekst van je persbericht gewoon in de body van de mail.

Tip 5: Houd het bij de feiten

Houd het bij de feiten
Loop eens je stamcafé binnen begin met iemand te praten over media. Waar wordt al snel over geklaagd? Ja ok, dat ze te links zijn, maar dat andere. Nee, niet dat ze Pim hebben vermoord. Ook niet dat ze onder een hoedje spelen met de ‘polletiek’. In wat voor kroegen kom jij in hemelsnaam?

Ik heb het natuurlijk over reclame. Altijd maar reclameblokken op tv, banners op internet en van die krant blijft ook niet veel meer over als je de pagina’s met advertenties weggooit. Wat denk je dat al die mensen zouden doen als ze in het nieuws ook nog eens bestookt werden met commerciële boodschappen? Er zouden rellen uitbreken, wat ik je brom.

Daarom, maar ook vanwege zijn journalistieke integriteit, is een redacteur alert op zinnen over ‘onze fantastische aanbiedingen, met knettergekke lage prijzen’. Elk bijvoeglijk naamwoord is verdacht.

Baat het niet niet, dan schaadt het niet, zo denk je misschien. Maar dat gaat hier niet op. Commerciële boodschappen worden altijd geschrapt. Laat ze achterwege, niet alleen zijn ze zinloos, ze verkleinen je kans op succes.

Tip 6: Maak geen taalfouten

Denk om je spelling
Iedereen maakt weleens taal- en typefouten, ook de redacteur die je persbericht leest. Zelf heb ik er trouwens ook een aantal verstopt in dit stuk, de eerste die ze alle 25 vindt wint mooie prijzen mensen, mooie prijzen!

Als het in de eerste alinea echter al wemelt van de dt-fouten komt dat de professionaliteit, maar in dit geval nog belangrijker, de geloofwaardigheid van je bedrijf niet ten goede.

Tip 7: Houd het zakelijk

Houd het zakelijk
Misschien schuilt in jou de nieuwe Mulisch, maar een persbericht is niet de manier om dat te tonen. Schrijf je liever in voor een de van de vele talentenjachten op tv of benader voor mijn part een uitgever.

Als je de toon van je persbericht maar zakelijk houdt. En dat is niet hetzelfde als ambtelijk. Schrijf zoveel mogelijk in de actieve vorm.

Tip 8: Lever een kant-en-klare tekst aan

Lever een kant-en-klare tekst aan
Ze zeggen weleens dat je je niet moet kleden voor de baan die je al hebt, maar voor de functie die je wilt. Zelf geloof ik daar wel in, het is de reden dat ik verkleed als Hugh Hefner naar m’n werk ga.

Voor persberichten geldt een soortgelijke regel. Het doel is om je verhaal als nieuwsbericht in verschillende media terug te zien. Schrijf het daarom alsof het al zover is.

In een nieuwsbericht worden altijd zes vragen beantwoord: wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe. Het is de eerste les die iemand leert bij een opleiding journalistiek. Een persbericht dat geen antwoord geeft op deze vragen is gedoemd te eindigen in de prullenbak.

Daarnaast is de opbouw belangrijk.

In de eerste alinea (de lead) vermeld je het belangrijkste nieuws uit je persbericht. De alinea’s daaronder gebruik je om de lead toe te lichten. Ook hierbij begin je met het nieuws dat het meest van belang is, en werk je door tot het nieuws van minder betekenis. Hoe hoger de alinea, hoe belangrijker deze is.

Tip 9: Bel niet na

Bel niet na
Sommige pr-mensen zullen op hun achterste poten springen als ze dit lezen, maar in principe moet je een persbericht nooit nabellen. Zoals ik eerder al vertelde krijgt een redacteur er soms honderden op een dag binnen. Stel je nou voor dat al die bedrijven gaan informeren om te vragen of er nog wat gedaan wordt met hun bericht. Uit ervaring kan ik vertellen dat nabellen de kans dat een redacteur iets met je nieuws doet eerder verkleint dan vergroot.

Tip 10: Vermeld je contactgegevens

Bel niet na
Soms heeft een redacteur nog vragen over je persbericht. Wil hij bepaalde zaken verifiëren, of zijn er dingen gewoon niet helemaal duidelijk. Maak het ook in dat geval zo simpel mogelijk. Laat hem dus niet zoeken in telefoonboeken of bellen naar jullie centrale receptie. Vermeld altijd je rechtstreekse telefoonnummer en e-mailadres zodat hij contact met je kan opnemen.

Waar het eigenlijk op neer komt

Blijf denken: wat heeft een redacteur hier aan? Schrijf je persbericht vanuit zijn perspectief, lees het met zijn ogen na. Wat levert het minste werk op? Heeft je boodschap nieuwswaarde? Roept je bericht geen onbeantwoorde vragen op?

Houd bovenstaande in je achterhoofd en wie weet krijg je jouw persbericht de volgende keer wél gepubliceerd.

Afbeeldingen: Antony Easton, Paul Smith, Kyle MacDonald, Wikimedia, Oméga, Mike Bailey-Gates, Tim Bartel & Jan Kuča

6 thoughts on “Tien tips om je persbericht wél gepubliceerd te krijgen

  1. ”Ook niet dat ze onder een hoedje spelen met de ‘polletiek’. In wat voor kroegen kom jij in hemelsnaam?”

    Vrijdagmiddag borrel bij Tapperij La Comedie?

  2. Ohja, die wilde ik voor publicatie eigenlijk nog checken. Moet denk ik maar wat meer tijd op tropische eilanden doorbrengen, dan leer ik al die exotische cocktailnamen wat beter spellen. 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *